Welcome 2014! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu Welcome 2014! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu

Welcome 2014!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

13 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve, geinteresseerde lezers, (i met puntjes kan ik niet vinden op dit Duitse toetsenbord)

Ondertussen is voor ons dag 51 van onze reis aangebroken! Om precies te zijn, zijn we morgen 7e weken in Siem Reap. Aangezien ze in Cambodja meestal laat met alles zijn, kan dit nog prima: allen nog een Gelukkig Nieuwjaar gewenst:) En misschien ook niet onbelangrijk om mee te delen, maar het gaat goed met Elise en mij. De dagen en zelfs weken vliegen voorbij.

Vandaag ben ik begonnen aan mijn 7e week van mijn project. Nog steeds bevalt het goed bij Grace House. De kids ken ik zo langzamerhand aardig goed en zij mij ook. Ik probeer de namen te oefenen, maar 39 Cambodjaanse namen onthouden en juist uitspreken is best een opgave. Wel herkennen ze mij altijd direct, als ik naar het project fiets, hoor ik regelmatig 'cha' wat leraar betekent. Wanneer de les afgelopen is, zijn er meestal minimaal 6 leerlingen die high-fives met mij willen doen en van sommige krijg ik zelfs een dikke knuffel. Erg leuk en lieve kids met af en toe een paar koppige kids die geen zin hebben in de les! Het lesgeven gaat prima, zelfs de kunst en rekenlessen krijg ik steeds beter onder de knie, mijn creatieve brein wordt behoorlijk aan het werk gezet! Op vrijdags wordt er sport gegeven door een andere vrijwilliger waarbij ik mijn voetbalskills aan de kids kan laten zien, erg vervelende les uiteraard (not) waarbij ik ook nog eens een uur buiten in de zon met zo`n 28gr moet staan! Daarna zijn de leerlingen meestal bekaf en kunnen we uitrusten in de bibliotheek, waar ik hen meeslepende Engelse verhaaltjes voorlees over van alles en nog wat. Ik moet zeggen, dat uur is ook meteen het uur waar ze het beste luisteren van alle lessen, omdat ze erg geinteresseerd zijn. Met de collega's kan ik ook prima opschieten, ik oefen flink mijn Engelse en Cambodjaanse taal door het spreken met Australische, Britse en Cambodjaanse collega's.

Na het schrijven van mijn laatste verhaal, hebben wij van alles gedaan en beleefd en het voelt voor Elise en mij alsof we al maanden onderweg zijn door alle belevenissen! Ons boslaan-genootje Judith en haar travelmate Dianne zouden we rond kerst ontmoeten, om samen leuke dingen te gaan doen. Toen wij voor de verandering op stap gingen op een doodgewone vrijdagavond en de kroeg inliepen, hoorden wij het gegil van 2 NL meiden die onze namen schreeuwden. Totaal onverwachts zaten daar Judith en Dianne een overheerlijke cocktail te nuttigen. Blijkbaar had Judith mij appjes gestuurd, maar ik heb mijn mobiel niet gebruikt. Een paar keer hebben we afgesproken voor wat drankjes in de stad en we zijn samen uit eten geweest. Daarnaast was het vreemd om de Kerstdagen door te brengen in een land als Cambodja. De hele stad was over-de-top versierd met kerstversiering, elk fancy hotel had een enorme kerstboom staan en de 'kerstman' was hier een olifant die tevens kleinere olifantjes had als rendieren. Dit, terwijl de meeste Cambodjanen geen idee hebben wat Kerst is, of wat het inhoudt. Vreemd dus weer om te zien hoeveel geld er over is voor iets als Kerst, terwijl dit waarschijnlijk alleen voor de toeristen wordt gedaan die hier overigens de stad hebben geterrosiseerd qua drukte tussen Kerst en oud en nieuw. Op 1e Kerstdag zijn we bij Anne-Marit geweest, de contactpersoon van Interweave. Van tevoren hebben alle vrijwilligers iets eetbaars bereid en vanaf half 10 's ochtends tot 4 uur 's middags hebben we onze buikjes volgegeten en gedronken. Tussendoor was er tijd voor spelletjes als stoelendans, eetwedstrijden en ballonnetje-stampen, lekker het kind in jezelf naar boven brengen op zo'n dag was vooral mijn gedachte. 2e Kerstdag hadden veel vrijwilligers geen vrije dag, waardoor ik mij heerlijk heb vermaakt door gewoonweg te chillen bij Thida's huis. Omdat we bijna nooit iets te doen hebben hier, was Elise ook nog jarig op 28 december. Uiteraard is dit goed gevierd met een paar kleine drankjes en een enorme chocoladecake met kaarsjes. Oudjaarsdag was een gewone 'werkdag' en daarna zijn we met een paar vrijwilligers uit eten geweest, vervolgens hebben we enkele pitchers genuttigd en rond 00:00u zaten we met zo'n 10 personen keurig langs de rivier te wachten op het nieuwe jaar, in de hoop dat er voor honderden Dollars aan Chinees/Aziatisch vuurwerk de lucht in zou worden geschoten, helaas...1 minuut met een paar Romeinse kaarsen was alles wat we hebben gezien. Daarna hebben we ons door de enorme hoeveelheid feestende, dronken toeristen geworsteld om in Pubstreet onze danspasjes te oefenen. Overal op straat stonden mensen te dansen en enorme boxen met muziek galmden tot een uur of 5 door Siem Reap heen. Welkom in 2014, benieuwd wat dit jaar ons zal brengen!

Ook kunnen we steeds meer bezochte plaatsen van ons lijstje afstrepen. Zo zijn we naar Kulen Mountain Park geweest, met een 2-uur-durende rit met een taxi naar boven op een bergtop, waarbij mijn maag de enorme kuilen in de weg niet zo goed kon waarderen. Eindelijk boven! Mooi uitzicht boven op de berg met veel tempels, een grote liggende Buddha en mooi wandelpad door een groot bos en grote watervallen waarbij gezwommen kon worden in 'Khmer-style': t-shirt en een broek tot minimaal over de knieen. Heerlijke dag natuursnuiven met de eerste bezochte berg en grote waterval. Ook is het plaatsje Battambang bezocht met 3 andere NL vrijwilligers en Elise en ik. Om 6:30u was de pick-up werd ons verteld, nou reken daar gemiddeld gerust minimaal een half uur bij op, zo ook nu. Na een lange, vermoeiende busreis uiteindelijk aangekomen in Battambang en op zoek naar een hostel, helaas, hostel 1 en 2 al vol dus poging nummer 3 en ja! 2 Dollar per nacht met een gedeelde kamer voor 10 personen, ideaal:) Die middag direct de Bambootrain gedaan, dé te bezoeken activiteit in Battambang. Op een open platform zittend over een rails, armen en benen binnenboord houdend, anders was de kans op tekeningen van de bomen en planten op het lichaam groot. Zondags op de 'Golden Gate Bridge' van Cambodja gestaan, om 9:30u een korte wijnproeverij gehad met even een shotje van 40procent er tussendoor en daarna de 'Killing Caves' bezocht (verschillende gescheiden grotten waar de dode mensen werden ingegooid, mannen/vrouwen, kinderen, en zwangere vrouwen). Dit bracht wel even flinke rillingen met zich mee... Al met al een heerlijk weekend gehad met prachtig weer (30gr), veel 6 persoons tuktuks, een tuktukdriver die de hele geschiedenis van Battambang heeft verteld uit het niets en zich voorstelde als 'Van Persie', de ware natuurlucht opgesnoven, veel backpackers gespot, een NL repertoire gezongen tijdens tuktuk-ritjes en veel gelachen.

Wat Elise en ik wel beseffen is dat het doen van vrijwilligerswerk erg leuk en interessant is, maar veel tijd kost. Doordeweeks van 8 tot 5 met je project bezig en soms 's avonds nog voorbereidingstijd en op tijd naar bed. De weekenden zijn daarom voor de geplande tripjes, uitslapen (hoewel dit hier vrijwil onmogelijk is wegens lawaai), bruin-bak-uurtjes bij het zwembad en uitgaan. Vooral daarom kijken wij beide ook erg uit naar het reizen na ons vrijwilligswerk, omdat je dan niet perse een 'verplichting' hebt. Tevens zijn wij benieuwd naar de rest van onze reis! Wat in elk geval duidelijk is, is dat wij beide op 24 januari de laatste dag op ons project zullen hebben en of direct die dag, of de dag daarna door zullen reizen in Cambodja voor ongeveer 2 weken. Op 7 februari gaat als het goed is, ons visum voor Vietnam in, maar hoe de reis verder verloopt, verklappen wij in onze volgende reisverslagen (we weten het zelf namelijk ook gewoon nog niet, LOL). Wel zullen we zeker een aantal Cambodjaanse dingen gaan missen in zowel positief als negatief opzicht;

De altijd even vriendelijk en lachende Cambojanen, de rivier vol zwemmend/vissende mannen, de Khmer bruiloften/begrafenissen met 3 dagen irritante muziek keihard door de speakers blazend, volverwachting luisterende leerlingen naar mijn voorleeskwaliteiten, een maden-avontuur in onze kamer waarbij ik 8 levende maden om het leven heb gebracht en de staff een dode rat inclusief 100 levende maden heeft schoongemaakt boven onze kamer, verkeer dat van links naar rechts en van voor naar achter gaat, scooters met alles er op en eraan inclusief 4 personen, heerlijke goedkope 1 uur durende massage's, een circusvoorstelling waarbij een combinatie tussen Afrikaanse/Cambodjaanse dans en acrobatiek de overhand had, goedkope restaurantjes waarbij iedereen zijn of haar eten achter elkaar krijgt, soms beginnend met het hoofdgerecht en eindigend met het voorgerecht, jankende katten, vechtende honden, kruipende gekko's en haantje-de-eerst-kraaiende-hanen, Cambodjaanse meiden die het liefste witmakende creme gebruiken en met een paraplu lopen ipv de rare Westerse mensen die het liefst zo bruin mogelijk willen zijn (meestal rood als resultaat) et cetera et cetera.

Ja, Cambodja is ongeveer het tegenovergestelde van Nederland, in alle opzichten. Ongetwijfeld vergeet ik nog vele gebeurtenissen te beschrijven, maar ten eerste heb ik daar geen tijd meer voor (het is hier momenteel allang bedtijd, 23:30) en ten tweede kan ik dan beter als schrijver fungeren door het uitbrengen van een boek over 'living as a volunteer in Cambodia'.

Hopelijk heb ik jullie, beste lezers, opnieuw weten te boeien met dit verhaal, zo niet, dan raad ik je aan om Cambodja zelf te bezoeken en verslag aan mij te doen :)

Voor nu, welterusten, of eetsmakelijk in jullie geval en tot weerziens in mijn volgende verhaal.

Liefs vanuit een gelukkig weer warm Cambodja!

PS, hopelijk kan ik zeer snel foto's uploaden, maar tot nu toe gaat dit nog niet van harte...





  • 13 Januari 2014 - 17:57

    Lusanne:

    Leuk om te horen, Paulien!
    X

  • 13 Januari 2014 - 18:20

    Linda Hegen:

    Toevallig dacht ik vandaag dat het alweer een poosje geleden was dat ik een reisverslag van jullie had gelezen!! En zie hier weer een mooi verhaal!!! Even relaxt voor gaan zitten!!! Heerlijk!! Geniet ervan de komende tijd! Heel veel plezier!!

  • 13 Januari 2014 - 18:34

    Dianne:

    Fijn om te horen dat alles nog goed gaat :) Geniet van de laatste weekjes vrijwilligerswerk en het leuke Siem Reap!!

  • 13 Januari 2014 - 19:02

    Anne Wever:

    Hoi Paulien,

    Wat ontzettend leuk om te lezen!!
    Veel reisplezier verder.

    Groet,

    Anne

  • 13 Januari 2014 - 19:05

    Imke:

    Smullen, heerlijk weer dit verslag. Je bent het sinds Engeland (5 jaar geleden alweer) nog niet verleerd!
    Krijg al een aardige indruk van dit, voor ons toch zeer onbekende, land. Van Judith hoorden we al dat de Cambodjanen zo vriendelijk zijn, geniet daar vooral van zou ik zeggen. En verder nog even goed de juf spelen en genieten van de laatste weken met die lieve kindertjes! Naar de taal ben ik wel erg benieuwd, neem je een liedje op met je telefoon?
    Dikke knuffel, xxx mam

  • 13 Januari 2014 - 19:38

    Judith :

    Hee Paulien!

    Super leuk om weer een verhaal te lezen. Cambodja is inderdaad fantastisch. Ik vond de mensen daar het aardigst, dus be prepared haha! Vooral heel erg genieten en niet vergeten om in Vietnam naar Da Lat te gaan en dan je toertjes te boeken via Green Horizon tours (super lieve mensen!)
    In Ho Chi Minh naar de bios is ook een tip. En voor de rest lekker bij de dag leven en genieten van de hitte (het is zoooo koud in NL!) En natuurlijk HEEEEL veel plezier!!! Groetjes ook voor Elies!

    Liefs,
    Judith

  • 13 Januari 2014 - 20:00

    Dick Tromp:

    Een prachtig verhaal en leuk om te lezen. Vrijwilligerswerk doen en het land ontdekken in je vrije tijd is een mooie combinatie. Nog even en jullie zijn helemaal vrij en worden "echte backpackers". Blijf genieten en voor straks wens ik jullie alvast een goede reis.

    Groeten Dick

  • 13 Januari 2014 - 20:51

    Heidi:

    Wat weer een mooi, en lang verhaal. Succes en geniet van de laatste weekjes daar, leuk man: voorleesjuf in Cambodja! En veel plezier met de volgende trip, hele onderneming.
    Ciao Heidi

  • 15 Januari 2014 - 19:09

    Gerda:

    hoi paulien! klinkt goed, jullie hebben de tijd van je leven en wat supergaaf dat judith en dianne jullie gezien hebben. en de foto's waar jullie opstonden.....dat doet moeder imke goed hoor! succes met de laatste lootjes van het project en veel plezier als jullie op reis gaan! ook de groetjes aan elise, van boslaan 19!

  • 16 Januari 2014 - 14:50

    Opa En Oma Wiersema:

    Ja wat moeten wij hier van zeggen. Een reis als
    deze kunnen wij ons nie voorstellen. Wat prach-
    tig om dit mee te kunnen maken. geniet er nog
    maar van en dat doen wij ook van jouw reisver-
    slagen. De gtroetjers.

  • 09 Februari 2014 - 16:56

    Oma Berghuis:

    Hallo Paulien,


    Samen met Imke heb ik je verhalen gelezen. Het is heel mooi weer daar of niet? Hier regent het nu en het is vies weer. Samen met je ouders heb ik het schaatsen op televisie gezien en Ireen Wüst heeft goud gewonnen op de 3 km. Dat vinden we erg knap!
    Nog een goede en behouden reis verder Paulien!
    Groetjes van oma uit Zuidhorn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Enjoy life every day!

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 12317

Voorgaande reizen:

24 November 2013 - 06 Mei 2014

Backpackend de wijde wereld in!

03 Januari 2009 - 31 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: