Oh My Buddha! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu Oh My Buddha! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu

Oh My Buddha!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

03 Maart 2014 | Laos, Luang Prabang

Lieve Lezers,

Ai ai ai, 13 januari 2014… de laatste keer dat ik iets heb geplaatst! Dat is wel even een sorry waard. Daarom nu ein-de-lijk weer eens de hoogste tijd voor een blog!

Even terug in de tijd: eind januari hebben wij ons vrijwilligerswerk in Siem Reap, Cambodja, afgerond. Dit was een fantastische ervaring; we hebben de kinderen Engelse lessen gegeven en ze geprobeerd dingen te leren, maar ook zelf hebben we veel geleerd! Zowel van het lesgeven, de Cambodjaanse cultuur als het omgaan met kinderen uit een compleet verschillend land; een ervaring die ik nooit zal vergeten!

Na het vrijwilligerswerk is deel 2 van onze reis van start gegaan; het leven leiden als echte backpacker! Vanuit Siem Reap zijn wij naar beneden gereisd en hebben daar de plaatsen Sihanoukville, eilanden Koh Rong & Koh Rong Samloem, Kampot, Kep en Phnom Penh bezocht. Van vele zeurende tuktuk-chauffeurs tot doodsbenauwde stilstaande reizigers (wij!) omringd door enge blaffende straathonden in een donkere straat en nog verdwaald ook, tot bergen afval in de hoofdstad, tot heerlijk relaxen aan het strand, slingeren aan een touw als ware Robinson, als echte Azier met mond/neuskap door de stad reizen, met stokjes (proberen te) eten, 30 keer in en uitpakken van de backpack omdat het anders niet handig genoeg is (onzin dus), maar het belangrijkste: Heerlijk genieten van het zien en ontdekken van een land als reiziger, toerist, backpacker, blankie! :) ……….

………….*Flitssss* en toen waren we in Vietnam! Vanuit Phnom Penh met de bus naar Ho Chi Minh City. In 3 weken een immens groot land ontdekken was het plan en daar gingen we, als een speer hebben we van Zuid naar Noord Vietnam gereisd. Een aantal hoogte/dieptepunten op een rij: Ho Chi Minh City, ENORM! Groot, super druk (wel 1000 scooters op 3m2, ok, zo voelde het), vele tempels, prachtige gebouwen, duur hotel genomen (we zijn ook zoooo rijk^^ NOT) een mooi begin van Vietnam. Dalat; abseilen van een waterval van 25 meter, springen van een 11m hoge rots, Easy rider ervaring; Elise en ik allebei bij een chauffeur achterop de motor en 530km afleggen in 3 dagen tot aan Nha Trang (veel rijst gegeten, lokale bevolking ontmoet, foto’s gemaakt, gereden op een olifant) Hoi An, klein, schattig, rustig (geen auto’s in centrum) en onze weg vervolgd beide op een scooter naar Hue (140km), prachtige bergwegen, net zo onzinnig hard en vaak toeteren als alle Vietnamezen doen, even kijken hoe hard de scooter kan (ong. 100km/u). Hue; voornamelijke herinnering; koud (tussen 14 en 18 graden steeds)! Nat! Lelijke roze regenponcho! 2 keer gratis bier bij avondeten ^^. Hanoi; nog steeds koud, niet zo nat meer, waterpoppenshow!, mooi oud gedeelte van de stad (Old Quarter) met smalle straatjes, op straat zittende etende mensen, vuurtjes stokende kinderen en veel gezelligheid. Halong Bay: nog steeds beetje koud, veel mist (zonde van het uitzicht), slapen op een boot!, 2 dagen achter elkaar dezelfde simpele maaltijden (wel overleefd gelukkig), veel boten omringd door prachtige bergen (op de momenten dat de mist verdween), kayaking and last but not least: de eindbestemming in Vietnam: Sapa >> indrukwekkende bergbevolking ontmoet (The black Mong), prachtige uitzichten met groene rijstvelden, goed hotel met veel keuze aan eten, steile bergbeklimmingen en een leuke gezellige groepsgenoot met Egyptische/Marokkaanse/Franse achtergronden.

Kortom, Vietnam vonden we beide een prachtig land om gezien te hebben, grote verschillen tussen dorpen, steden, klimaat en omgeving. De mensen zijn er erg aardig, goede koffie, verschillend landschap met bergen, of alleen maar vlakke uitgestrekte rijstvelden, een interessante geschiedenis en vooral veel onnozele toeterende in-alles-rijdende-richting scooterrijders.

En wat nu?! Oh My Buddha! (omdat het een boedistisch land is). We zijn zomaar opeens in Laos, dit verhaal geschreven in een internetcafe in Luang Prabang om precies te zijn. Vlak voor vertrek naar Vietnam hebben Elise en ik al kort gesproken over een eventueel bezoek aan Laos, aangezien dit volgens velen ook een prachtig land moet zijn. Omdat we in Cambodja geen Malariapillen hebben gebruikt, hebben we veel over en mede daarom het besluit genomen om Laos ook te gaan bezoeken. Vietnam hebben we een week ingekort en daarom 2 weken om Laos te gaan bezoeken. Morgen reizen we door naar Vang Vieng om daarna door te reizen naar de hoofdstad: Vientiane. We zijn benieuwd!!

Hopelijk zijn jullie nu weer goed genoeg op de hoogte van ons reisavontuur, wat het ook daadwerkelijk is! De tijd is op nu, ja echt, de tent gaat sluiten! Dus het plaatsen van foto’s MOET en ZAL zo snel mogelijk (hopelijk morgen of overmorgen, gebeuren)

Liefs vanuit een tot nu toe, prachtig, warm (38+) en weer anders Laos!

• 03 Maart 2014 - 18:34

Imke:

Jippieeeee...........daar is het dan, een prachtverhaal van weer een prachtig stuk van jullie reis. Nu de foto's nog, die onderstrepen jullie avontuur nog meer. Dat weten we al van de foto's die via de app zijn binnen geflitst! Op afstand en met lonely planet op tafel volg ik jullie avontuur zoveel mogelijk. Genieten hoor!!! Een heel mooi vervolg in dit ook weer prachtige land,
    Bises, mam

• 04 Maart 2014 - 14:17

Ciska:

Wow, hoeveel ervaringen kun je in een maand opdoen. Maar fantastisch verhaal! Lekker van blijven genieten (ben niet jaloers ;-) ) X Cis

• 05 Maart 2014 - 11:41

Gerda:

wauwwww! wat een belevenissen allemaal en wat fijn dat het allemaal zo leuk is! dat je dat allemaal mee mag maken, blijf er maar van genieten!! wij maken ons op voor het afscheid van de volgende wereldreiziger die de boslaan vaarwel zegt! groetjes van nummer 19 waar een heerlijk lentezonnetje het bos beschijnt! en als je terugkomt vind je een heel mooi huisje in jullie tuin! xx

• 05 Maart 2014 - 20:26

Riny:

Paulien wat een heerlijk verhaal en voor ons zo'n cadeautje omdat we van Elise ook veel horen via de whats app en dan daarnaast hoe e.e.a. beleefd. wat een belevenissen en indrukken.

Krijg wel een beetje de kriebels van alle die drukke skooters, Ik volg jullie op de kaart Het is nog even zoeken naar een overzichtskaart van Laos. Prachtige foto's die Elise gestuurd heeft via whats app en facebook ongelofelijk wat een blauwe kleur heeft dat water. En dan zo stoer op een olifant zitten.

Lekker blijven genieten want voordat je het weet zit je in het vliegtuig terug.

Hartelijke groeten van Boslaan 13

• 05 Maart 2014 - 20:28

Steven:

wauw klinkt echt heeel vet Sis! heel veel plezier nog daar in Azië, en geniet nog maar even van het mooie weer! groetjes aan Elise!

Your brother!

• 07 Maart 2014 - 19:58

Heidi:

Wat een indrukwekkende reis. Dat valt ook niet te beschrijven, moet je zien. Zag net foto's op fb. prachtig hoor. Geniet er nog van en tot laters maar weer.
    Ciao Heidi

• 09 Maart 2014 - 18:17

Laura:

Oh My Buddha! Klinkt echt allemaal zo gaaf zussie! Echt ook bijzonder dat één land zo verschillend kan zijn en juist heel leuk om te zien lijkt me. En ik kan me al helemaal voorstellen hoe Elise en jij op die scooters hebben zitten crossen en lekker toeteren haha. Foto's op facebook en app zien er ook echt super uit! Ja jullie hebben het helemaal goed daar in amazing Asia ^^. Geniet van elke dag en van alles wat er nog op jullie te wachten staat!
    Heel veel liefs, Laura