Heerlijk, reizen!! - Reisverslag uit Xuzhou, China van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu Heerlijk, reizen!! - Reisverslag uit Xuzhou, China van Paulien Berghuis - WaarBenJij.nu

Heerlijk, reizen!!

Blijf op de hoogte en volg Paulien

11 April 2014 | China, Xuzhou

Lieve lezers,

Again veulllll te lang geleden dat ik een verhaal heb geplaatst, sorry daarvoor. 24 uur in een dag is eigenlijk ook veel te kort voor ons, we plannen namelijk dingen in een dag van ongeveer 30 uur meestal... Tja, dat werkt niet helemaal;)

In elk geval, Nǐ hǎo en welkom in China, want daar zijn wij ondertussen alweer. In een flits zal ik jullie meenemen door Azie en de dingen die wij hebben gedaan. Het laatste verhaal is geeindigd in Laos. Hierna zijn wij vanuit de hoofdstad van Laos, Vientiane, helemaal door naar het Zuiden gereisd, naar de 4000 eilanden ofwel Si Phan Don. Daar heerlijk gerelaxed aan het strand te hebben, samen met 2 vrijwilligers uit Siem Reap tubend door de rivier te zijn gedreven, zijn we in onze laatste bestemming in Laos geeindigd; Pakse. Helaas was 2 weken Laos veel te kort om de cultuur goed te hebben leren kennen, maar we hebben ons best gedaan. Het was in elk geval een land waarin we hebben genoten van het prachtige weer (soms zelfs rond de 40 graden), de lieve mensen en de prachtige natuur, vooral in Luang Prabang. Tevens vonden wij dat Laos veel wegheeft van buurland Cambodja qua gewoonten. Laatste bestemming Laos, Pakse; geen bijzondere plaats en daarom vanuit daar de grens over naar Thailand, naar Ubon Ratchathani. Tja, waarom zijn we eigenlijk daar heen gegaan? We dachten dat we vanuit daar gemakkelijk door konden naar allerlei plaatsen in Thailand, maar helaas... het tegendeel bleek waar te zijn, alleen Bangkok en Chiang Mai waren een optie en Bangkok was toen nog niet handig vanwege de rest van het reizen. Ok, dan maar naar Chiang Mai, de hele middag in Ubon Ratchathani gewacht bij het busstation en eind van de middag direct de bus naar Chiang Mai, een hele avond nacht in een bus met gewone stoelen, heerlijke nachtrust gehad dus (NOT!).

Anyway... Chiang Mai; nieuwe bestemming, nieuwe kansen! Dat hebben we ervaren, we hebben daar ziplining gedaan, soort abseilen van boomplatform naar boomplatform, kayakend de rivier afgegaan, tijgers geaaid en geknuffeld en krokodillen gevoerd en gekust, ja echte!! Weer totaal nieuwe ervaringen en wel eng kunnen we jullie vertellen! Tevens hebben we daar de 'Saturday Walking Street & Sunday Walking Street' bezocht. Dit is nu net een punt waarop je denkt na 3 maanden reizen voor weinig nieuwe dingen komt te staan. Van op straat naast een tempelcomplex kokende Thaise mensen, tot op straat staande massagetafels, tot buddha's in alle soorten en maten, tot t-shirts met knipperde en lichtgevende opdrukken met muziek eruit, het kan niet gek genoeg! Na veel ervaringen rijker, zijn we omhoog gereisd naar Chiang Rai, een veel kleinere en minder bekende plaats bij backpackers, maar ook zeker de moeite waard. Daar een compleet witte enorme tempel bezocht (heel anders dan de tempels daarvoor), een opiummuseum bezocht waar het eigenlijk vooral draaide om het roken van opium vanwege de drugs die er in zit, de Golden Triangle bezocht (een op een schip gebouwd uitzichtspunt waar zowel Myanmar, Laos en Thailand gezien en bezocht kunnen worden per boot) en heerlijke seizoensananassen gegeten. Vanuit daar een kleine plaats bezocht, genaamd Sukhothai. Deze bezocht vanwege een groot ruinecomplex te vergelijken met Angkor Wat, Cambodja. 1 groot verschil; Angkor is superdruk met in de weg staande, irritante fotograferende mensen. Per fiets verschillende ruines (sorry voor het missen van de puntjes op de e en de i, werkt niet!) bezocht en gefotografeerd en onderweg mogen genieten van de Thaise herst; bruine bladeren op de grond, waaiende bomen en wandelen langs de ruines in een korte broek, heerlijk!

In tegenstelling tot het rustige, eeuwenoude door ruines bekende Sukhothai, gereisd naar het superdrukke, altijd-lawaaierige, op straat kokende mensen Bangkok! Doel 1: visum China, doel 2: visum verlenging Thailand, berekende tijd: 1 dag, totale tijd kwijt in totaal: 2,5 dag! Ze maken je het in elk geval niet makkelijk om China binnen te komen. Dag 1, geen kopie visum Thailand + kopie bankafschrift (stond nergens vermeld op het internet, eerlijk waar!) en ook geen mogelijkheid om dit even te doen, dus kom morgen maar terug, byebye taxikosten, middag 1; visum verlenging Thailand, na een verkeerde bestemming voor verlenging visum vanwege demonstraties en drukte (niets van te zien en nogmaals byebye taxigeld), uiteindelijk dit wel gelukt! Dag 2; alles in orde, of toch niet?! Geen vliegticket geboekt, dus na dit geregeld te hebben en weer terug gesprint naar de balie, uiteindelijk gelukt! We konden niet extra betalen om het visum direct die dag nog te krijgen, dus nog 3 dagen daarop wachten, dit betekent NOGMAALS een taxi 3 dagen later, byebye extraextra taxigeld... bah! Maar goed, we zijn toch rijk;), dus wat maakt het uit, het visum is geregeld en dat is het belangrijkste!!:) Na het gepruts en het verliezen van een dag door extra onzin, hebben we in Bangkok uiteindelijk nog wel het prachtige paleis bezocht, een super grote liggende Buddha van wel 45 meter lang en 15 meter hoog en zijn we speciaal voor de tuktukdriver 3 keer 10 minuten naar verschillende winkels geweest, omdat hij daar dan gratis benzine kan krijgen (ja raar raar Thailand, zo werken dit soort dingen daar dus). Goed, dit was Bangkok, vooral te herinneren aan: dure taxi's, veel extra tijd kwijt aan wachten, wachten en nog meer wachten, op straat eten zoals alle locals doen, heel veel ladyboy's (super grappig en ziet er niet uit, maar wel heel vriendelijk) check; Visum China, check; visum verlenging Thailand!

Ok en wat nu... wat nog te bezoeken, hoeveel tijd nog, wanneer China... allemaal vragen waar we lang mee hebben zitten puzzelen. Uiteindelijk is de rit vanuit Bangkok in Koh Pha-ngan geeindigd, DE bestemming van de welbekende fullmoon, half-moon, black-moon, no-moon, purple moon, rainbow-moon feesten (oke, die laatste 3 zijn onzin, LOL). Wel een fantastisch mooi strand, met palmbomen, zee, een drankje en rust, vooral rust! We hadden verwacht dat het zeer druk zou zijn, vanwege het naderen van de black-moonparty, maar het tegendeel bleek helaas waar te zijn. Wel hadden we in onze gedachten dat dit onze laatste week zon, zee en strand voorlopig zou zijn, aangezien het in China veel kouder zal zijn. Daarom hebben we hier vooral gerelaxed, in de zon gelegen met de daarbijhorende Europese uber-rode kleur na het zonnen, 's avonds mensen ontmoet en met hen op het strand sapjes genuttigd en hebben we de Black-moonparty ervaren. Wat was DAT! Omdat we natuurlijk gierige Hollanders zijn en blijven, wilden we per se voor 6 uur 's avonds al bij het feest zijn, omdat we dan geen entreekosten hoefden te betalen. Natuurlijk was het op dat moment nog erg rustig, maar hebben we wel kunnen genieten van een mooie zonsopgang vanaf de berg, met in de verte het zien van onweer in de wolken. De muziek, tja, dit was vanaf half 6 's middags tot aan half 4 's nachts de hele tijd hetzelfde, trance! Oke, een uurtje prima, 2 uur kan nog, maar de hele tijd.. pfff. Maar vooruit, het was een leuk en apart feest! Heel veel alternatievelingen die hun yoga-achtige danstafarelen lieten zien, hun baby's in de lucht gooiden, op blote voeten dansten en vooral bijna iedereen, inclusief wij, beschilderd met body paint, wat door de paarse lichten mooi te zien was op het lichaam. Goed, heel relaxed om gezien te hebben, niet bijzonder anders dan een ander eiland ;) en daarom de volgende bestemming: Eiland Koh Samui, geen spat anders dan Koh Pha-ngan maar wel heerlijk relaxed en daar waren we wel even, nog steeds, aan toe na het drukke en chaotische Bangkok en het tegemoet komende Shanghai (China)! Koh Samui was maar een kort bezoek, we zijn daar 's middags aangekomen en de volgende dag zouden we doorreizen naar Krabi. Omdat we de laatste paar dagen te weinig feestjes hebben gehad (elke dag 1 haha), hebben we ook op Koh Samui besloten om een feest te bezoeken op een prachtige locatie aan het strand met onder andere; jonglerende-met-vuur-spelende mannen, bloemetjes-kettingen-verkopende-dansende-jongetjes van 5 jaar oud, uit biertorens (5 liter bier) drinkende jongeren en een hoop gezelligheid, heerlijk! De volgende dag er weer vroeg uit, omdat de laatste bestemming van Thailand op het programma staat: Krabi. Een plaats met veel Indiers, een mooi strand met veel rotsen (lijkt een beetje op Halong Bay, Vietnam, hebben we ook bezocht), heerlijke temperatuur (rond de 30 graden) en een enge bungalow in de bush-bush met allerlei ongedierte in de 'badkamer' (hokje met toilet en douchekop), kakkerlakken, kikkers, muskieten en alles wat we liever niet willen weten. Wel een mooi en lekker einde van een prachtig Thailand (afgezien van alle ongedierte!). Hoe we Thailand hebben ervaren? Een combinatie van kleine plaatsen, grote plaatsen, enorme rust, enorme drukte, een prachtig strand, goede feesten, altijd weer worden afgezet door Thaise mensen, heerlijk weer (meestal 30 graden of meer), goed lokaal eten op straat (met stokjes!), vele tempels en vriendelijke mensen.

And next, last, but definitely not least: Freaking China!! We zijn ondertussen alweer bijna een week in China en het voelt alsof we hier al weer weken zijn, zoveel nieuwe ervaringen! In mijn volgend verslag ga ik jullie meenemen op een reis door het prachtige, enorm grote en cultuurrijke China! Hopelijk genieten jullie dan, net als ik, van de belevenissen die er worden beschreven :)
We hebben nog maar 3,5 week te gaan en genieten nog heerlijk, toch is ons grote Azie avontuur bijna voorbij, daarom gaan we nog even super genieten en alles in ons opnemen de laatste paar weken.
Tot in mijn volgende verslag, die als het goed is over 2/3 weken komt!

Liefs vanuit een internetcafe vol met Chinezen die ons de hele tijd aankijken alsof wij beroemd zijn, Paulien

PS: Omdat China in alle opzichten anders is en moet zijn, kunnen wij gedurende ons verblijf hier geen Facebook en Youtube gebruiken, dit wordt door de regering niet toegestaan. Hoe en wat precies, weten we zelf ook niet, omdat we dit niet kunnen googelen, dan loopt het internet vast -_- We gaan nog proberen apps te downloaden hiervoor, maar kunnen niet beloven dat dit gaat lukken helaas!

• 11 April 2014 - 19:08

Laura:

Klinkt echt allemaal zo super zussie! Lekker chillen op al die mooie stranden en feestje hier feestje daar is natuurlijk niet verkeerd ;)! Ook zoveel mooie dingen al gezien en gedaan, ben heel benieuwd naar alle foto's. Haha en die blackmoon party klinkt wel bijzonder met vliegende baby's, trance muziek en van die zwevende yoga weirdos :p.
    Nog heel heel veel plezier de laatste weken in China en geniet van alles voordat je weer in Nl bent!
    Liefs & kusjes Laura

• 11 April 2014 - 20:05

Riny:

Paulien, net elise haar verhaal gelezen wat een belevenissen en wat maken jullie veel mee, vliegende baby's, gevaarlijke krokodillen, zoveel mooie dingen die jullie zien en beleven.

Geniet er nog even van

groet
    Riny en fam. dijkstra

• 11 April 2014 - 20:28

Marina:

Ik ben lichtelijk jaloers aan het worden, wanthet klinkt echt super gaaf! ENJOY <3

• 12 April 2014 - 10:37

Imke:

Weer veel beleefd en gedaan in Thailand; ik heb soms het idee dat jullie nauwelijks een halve dag op een plek zijn! Maar de reis verloopt nog prima en jullie genieten met volle teugen, dat is duidelijk. Nog een heel fijn verblijf in het grote China en we zien het laatste verhaal met plezier tegemoet. Enjoy :)
    knuffels, mam

• 13 April 2014 - 13:39

Irma:

Idd een dag zou meer uren moeten hebben als ik jullie verhalen en belevenissen lees. Wel uitdagend allemaal.
    Heel veel moois nog voor de laatste weken, geniet ervan en tot gauw in de koude kikkerland (och we mogen eigenlijk niet klagen, het voorjaar was tot nu toe bijzonder goed :-) ).

Heel veel groetjes, ook van de andere familieleden.

Irma